Traktori test: Tehnika suurepärane, käsitsetavus lihvitav

MF 7720 DynaVT (nimivõimsusega 136 kW/185 hj ISO 14396 järgi) veenab väga heade võimsusnäitajate ja suurepärase sõidumugavusega. Endistviisi tunneme puudust ühtsest käsitsemisloogikast ja praktikakõlblikust terminalist. 

Sügavpunase värvkatte ja meeldiva kujundusega jääb MF 7720 kindlasti silma. Ning katsetajad olid üksmeelselt võlutud traktori sõidumugavusest. Kuid kõigest järgemööda...

MF 7720 nimivõimsusega 136 kW/ 185 hj on 6,6-liitrist AgcoPoweri mootorit kasutava 7700. seeria võimsaim esindaja. Kolme veel suuremat mudelit MF7722 kuni MF 7726 käitab seevastu AgcoPoweri 7,4-liitrine jõuallikas. Tänu diisli-oksüdatsiooni- (DOC) ning selektiivkatalüsaatori (SCR) kasutamisele täidavad mootorid heitgaasinormi IV. Sealjuures saavad Soome päritolu jõuallikad läbi kübemefiltrita (DPF) ja heitgaaside retsirkulatsioonita, mis on kiiduväärt.

DLG testikeskuse jõuvõtuvõlli-võimsusstendil näitas mootor, et arvusid võib uskuda. Juba (teadlikult) välja lülitatud võimsustõstefunktsiooniga (boost) jõudis nimipööretel võllile 126,4 kW ning 1800 p/min juures koguni 142,1 kW. See näitab, kui tagasihoidlik on tehnilistes andmetes toodud maksimaalne võimsus jõuvõtuvõllil — 132 kW. On väga meeldiv, kui andmed just niipidi lahknevad. Pealegi lisandub jõuvõtuvõllitöödel (ja kiirusel vähemalt 0,1 km/h) ning tänavasõidul (üle 15 km/h) veel võimsustõste. Nimipööretel arendas mootor jõuvõtuvõllil siis 133,7 kW ning maksimaalselt koguni 150,9 kW — väga hea! Sama hinde saavad ka pöördemomendi tõus enam kui 48% võrra pöörete langemisel vähem kui 30% ning paigaltvõtumoment 137%.

Ja kütusekulu? Ses osas paikneb MF kuldses keskosas: 245 g/kWh nimipööretel ja 231 g/kWh jõuvõtuvõlli maksimaalvõimsusel. Isegi arvestades seda, et AgcoPower limpsab kütusele lisaks ka ligi 7% jagu AdBlued. Siiski jätkub viimase 40-liitrisest paagist vähemalt ühe 430-liitrise diislikütuse paagi kõrvale.

Õige säästlikuks muutub MF aga osalisel koormusel töötades. Elulähedases Powermix-tsüklis jäi 7720 kütuse erikulu — 265 g/kWh — ligi 9 % kõigi seni katsetatud traktorite keskmisest väiksemaks. “Väga hea!” Transporditöödel aga jäid tulemused taas selle võimsusklassi pingerea keskele (vt. graafikut). Mõõtehaagise ees sai DLG testikeskus MF suurimaks veovõimsuseks 120 kW — korralik tulemus! Ja diislikütuse kulu 274 g/ kWh on taas klassi keskmiste hulgas.

Millega jõudsime testitraktori astmevaba jõuülekande juurde. See on konstruktsioonilt sama kui Fendt 720 Variol kasutatav, kuid käsitsemiskontseptsioonilt täiesti erinev. Kui “juhtkangirežiimis” saab kahe pöördregulaatori abil seada tempomaate, siis “pedaalirežiimis” selgub ootamatult, et üks neist reguleerib maksimaalkiirust, teine aga hoopis mootori maksimaalpöördeid (aga ainult siis, kui tempomaat pole aktiveeritud). Ja kui soovite suunamuutusel “stardiraskusi” vältida, peate (töötava mootori ja lahutatud siduriga) reeversija sõidukangi samas suunas liigutama...

Seda nimekirja saab laiendada näiteks viie sõidustrateegiaga, mille vajadust vist küll keegi ei oska ära seletada. Või kahe mootoripöörete-mälukohaga, millest üks on eranditult määratud tempomaadi, elektrooniliselt juhitava rippsüsteemi või põlluotsapöörde teenindamiseks. Teiselt poolt on juhtimiskäetoel jällegi omaette nupp pöörete piiramiseks ning veel üks ISOBus- ja traktorifunktsioonide vahel valimiseks… Praktilises töös häirisid mõned asjad aga rohkemgi. Nii ei saa sõidusuunda muuta vasakul ja paremal paiknevate hoobadega vaheldumisi. Ja traktoril puudub ehtne nõlvaltstardiabi. Ja kui mootori käivitamise järel liigutate reeversikangi juures asuvat (väikest, kuid praktilist) seisupidurikangi enne, kui traktori juhtarvuti on tuurid üles saanud, ei saagi te paigalt võtta.

Samuti saaks mootori ja jõuülekande koostööd (näiteks vabakäigul veeremisel) veel parandada. Lõpuks oleme endistviisi arvamusel et jõuvõtuvõlli kõiki (nüüd nelja!) pöörlemiskiirusi peaks saama täiel määral ära kasutada. Turvakaalutlustest (?) lähtuv 540E väljalülitamine pöörete tõustes üle 600 minutis (näiteks ketasäkke ees) on liigne kitsendus ja selleks ka jääb!

Kitsendusi ei esine aga hüdrosüsteemi juures, mis kasutab omaette õlireservuaari. Aksiaalkolbpumba tootlikkuseks mõõtis DLG 199 l/min (sh. läbi ühe väljavõtte 117,5 l/min!) ning hüdrauliliseks võimsuseks 53,7 kW — tegu on selle klassi rekordiga!

Lisatud olgu, et süsteemist saab ammutada 52 l õli ning hüdroväljavõtted (kuni viis taga ja kolm ees) on varustatud praktiliste rõhuvabastuskangidega. Kuid väljavõtteid enam lihtsalt mehaaniliselt traktori tagant juhtida ei saa.

Hüdroväljavõtete aja ja hulga seadmine Datatronic-terminalis on lihtne. Keerulisem on valik kahe eelseatud kangidehüdroväljavõtete kombinatsiooni vahel. Nii näiteks ei õnnestunud meil kena ristjuhtkangi abil samaaegselt käitada eesmist rippsüsteemi ja külgmist rajamarkerit. Ning kui mõne väljavõtte juhtkang konsoolil “ujuvast” asendist välja liigub, ei saa seda ühe liigutusega tõstmisrežiimi lülitada.

Läbiv tõstevõime 8,4 tonni on enam kui piisav ka peaaegu 5 tonni raskuse kultivaatori-külvikukombinatsiooni jaoks (vt. graafikut). Praktilises töös rippadraga oli meil pigem takistuseks hüdraulilise ülemise tõmmitsa ja hüdraulikaploki kokkupõrke oht, mis ei lasknud rippsüsteemi 73-sentimeetrist tõsteulatustki täielikult ära kasutada. Takistustest rääkides tuleb ka mainida väliste juhtimisseadmiste eraldi aktiveerimise vajadust (ohutusnõuete tõttu, ütleb MF) ning ülemiste tõmmitsate hoidikuid — tagumine kipub sõrmenukkidelt nahka võtma, eesmine võib end lahti kruvida ja kaotsi minna.

Rippsüsteemi langetamise sõidukiirusega arvestava automaatika on hästi mõeldud, kuid praktikas liikus rippsüsteem liiga aeglaselt. Ei ole ka kindel, et kõik juhid avastavad võimaluse jälgida aistel asuvatele mõõtepoltidele mõjuvat jõudu, või eraldi jagada õlihulkasid rippsüsteemi ja hüdroväljavõtete vahel...

Kabiin aga on sensatsiooniliselt vaikne: müratase kõigest 71,2 dB(A) tõstab (koos uue vedrustatud esisilla ja kabiinivedrustusega) õdususe juba peaaegu sõiduautolikule tasemele! Ja kuigi kuue piilariga kabiin ehk kõige moodsamat muljet ei jäta, olime nii sissepääsu kui nähtavusega igati rahul. Veidi jääb puudu panipaikadest (külmakasti mahub ainult üks pikaliasendis pudel), ning tehasest ei saa tellida LED-töötulesid. Ajast veidi maas on ka üsna väike Datatronic-terminal. See ei ole puutetundlik, ja pealegi hoolitsevad arvukad peaaegu piiramatute seadistusvõimalustega menüüd ülevaatlikkuse kadumise eest. Lisaks tuleb mõni seadistus ikkagi teha armatuurlauas paikneval (veel väiksemal!) kuvaril.

Kolmemeetrise telgede vahe ja uue Dana esisillaga veermik onmugavuse asjus juba kiita saanud. Plusspoolele tuleb kindlasti kanda ka täpne rool (soovi korral kiire ülekandega) ja ainult 11,65-meetrise läbimõõduga pöördering (rehvidel 540/65 R 30 ning 2,08 m laiuse rööpmega). Nelikvedu ja diferentsiaalilukku saab lülitada rooli pöörenurga automaatika abil — väga hea!

Kahesajahobujõulise traktori jaoks on ligi 8,4 tonnini küündiv tühimass üsna kopsakas. Kuid et lubatud täismassiks on 14 tonni, jääb ka kandevõimet ohtralt järele — 5,65 t. Klassi tipptulemusteks on lubatud teljekoormused — ees 6,4 tonni ja taga koguni 9,6 t.

Kokkuvõte: MF 7720 DynaVT veenab testis saavutatud heade ja väga heade mõõtetulemuste ning suurepärase sõidumugavusega. Sõidulusti segavad mõnevõrra ainult mitmed käsitsemisveidrused — alates keerukatest seadistustest arvututes menüüdes kuni ülemiste tõmmitsate ebapraktiliste hoidikuteni nii ees kui taga. Ja kõigepealt peaks MF üksjagu parendama kogu käsitsemiskontseptsiooni, sealhulgas terminali. Siis oleks neil pakkuda äärmiselt harmooniline masin. Jääb veel hindadest rääkida. MF 7720 DynaVT on 165 700 euroga (kõik hinnad on antud käibemaksuta) 14 000 eurot kallim kui samaväärne, kuid lülitatava Dyna-6-käigukastiga versioon. Lisaks maksab 9 300 Euro „Exclusive“-varustus, millesse muuhulgas kuuluvad nii Datatronic-terminal ja MultiPad-juhtkang kui ka “Super Deluxe”-iste, kabiinivedrustus, automaatne kliimaseade ja muudki. Lisades eesmise rippsüsteemi (6200 €), GPSroolimise valmiduse koos kiirroolimisega SpeedSteer (6150 €), seisupiduri (1500 €) ning veel üht-teist, saame testitud traktori hinna — uhked 198 800 eurot.

 

Kui tekkis huvi või küsimusi, siis helista telefonil +372 503 6723

MASSEY FERGUSONI TRAKTORITEST LÄHEMALT...

 

Allikas: ajakiri Profi / talv 2017

Täispikka testi koos tehniliste andmete, mõõtmis- ja testitulemustega saab lugeda SIIT.

Tagasi